Poradnik początkującego strzelca
Poznaj podstawy strzelectwa, zasady bezpieczeństwa i dowiedz się na co zwrócić uwagę szukając swojej pierwszej wiatrówki.
Kliknij i zobacz
Kalkulator energii wiatrówki
Sprawdź jak ą energią dysponuje Twoja wiatrówka. Przelicz FPSy na m/s, jardy na metry etc.
Włącz!
Tuning wiatrówki na własną rękę
Tuning wiatrówki na własną rękę – oczywiście jest to możliwe, tak jak można samodzielnie zrobić przegląd wiatrówki, tak też można pobawić się w jej tuning. Dla osób, które chcą się pojawić tuning są nawet w sprzedaży różnego rodzaju zestawy do samodzielnego tuningu i właśnie o nich dziś będzie mowa. Czy warto je kupować i samodzielnie montować i jakie mogą z tego płynąć zagrożenia.
Czy tuning wiatrówki można zrobić samodzielnie – oczywiście, że tak – w końcu każdy, kto w tej chwili zajmuje się przeglądami, poprawkami czy tuningiem (włączając w to również mnie samego) kiedyś zaczynał, kiedyś wziął w ręce swój pierwszy karabinek i śrubokręt – mówiąc krótko: każdy kiedyś był amatorem. Oczywiście inną kwestią jest to, że nie każdy ma do tego predyspozycje, miejsce czy odpowiednie narzędzia.
Kupując już gotowy zestaw tuningowy – sprężyna, prowadnica, korek, podkładki, czasem uszczelki – sprawę mamy ułatwioną. Rozbieramy wiatrówkę, wymieniamy elementy, smarujemy i gotowe. Ale czy aby na pewno.
I tu przechodzę do sedna jednocześnie odpowiadając na pytania, dlaczego nie sprzedaję gotowych zestawów z tuningową sprężyną do samodzielnego montażu.
Ten sam tuning wiatrówki – dwa różne efekty
Historia dotyczy 2 takich samych modeli wiatrówki i jednego zestawu tuningowego. Zestaw oczywiście ze sprężyną w limicie 17J. Sprawa prosta … smarujemy, wkładamy i strzelamy. po włożeniu nowej sprężyny spasowanej prowadnicy i korka do karabinka nr1 – energia na średnim poziomie 18,2 J – czyli alarm, bo jesteśmy ponad limitem. Jednak ten sam zestaw (nie taki sam, ale dokładnie ten sam, tego samego dnia wyjęty z karabinka nr1 i przełożony do nr2), tak samo smarowany strzelam i energia na poziomie 16,8 i bardzo blisko limitu, ale jednak pod.
Oczywiście można powiedzieć, że sprężyna “się ułożyła” w pierwszym karabinku i już zeszła pod limit, … ale nie… ponowna rozbiórka, zestaw wrócił do karabinka nr. 1 i nadal ponad limitem.
I kolejna ciekawostka – zmiana smaru i jego ilości (i mówimy tu o naprawdę małych ilościach smaru na sprężynie) również daje nam zmiany na poziomie 1-1,5J.
Zdaję sobie sprawę, że to, co opisałem powyżej jest dość lakoniczne – celowo nie podaję modelu wiatrówki, o której mówię i dokładnie informacji na temat zestawu, o którym mówię, ponieważ, ten mały test nie dotyczy tylko tego jednego zestawu tuningowego i tego konkretnego modelu wiatrówki, ale dowolnego modelu.
Morał z tej historii:
1. Jeśli za bardzo nie wiesz, co robisz, nie wiesz, jakich smarów użyć, w jakich ilościach i na których elementach – nie zabieraj się za tuning wiatrówki nawet z pomocą gotowego zakupionego zestawu tuningowego
2. Jeśli nie posiadasz chrono i nie masz możliwości zmierzenia energii kinetycznej swojej wiatrówki przed i po poprawkach – nie zabieraj się za jej rozbieranie.
Na energię wiatrówki wpływa zdecydowanie więcej czynników niż sam jej napęd, czyli sprężyna. Dlatego ta sama sprężyna może generować zupełnie inną EK w jednym egzemplarzu i zupełnie inną w drugim.
Moja rada na koniec jest jedna – bez chrono do poprawiania wiatrówki nie podchodź, bo pomijając wszystko inne to dość łatwo wejść ponad limit i sprowadzić na siebie problemy.
Edit: 01.08.2017 godz.17:20
Koledzy na naszej grupie wiatrówkowej (do której oczywiście zapraszam: https://www.facebook.com/groups/450288155152152/ ) dorzucili kilka szczegółowych informacji (których nie ująłem w swoim tekście) odnośnie powodów takich różnic w EK pomiędzy tymi samymi modelami wiatrówek a które ja opisałem dość ogólnie. Oto one:
Radek Ka:
Ktoś zapyta – jak to możliwe, że ten sam zestaw tuningowy w dwóch różnych egzemplarzach tego samego modelu wiatrówki daje różną energię? Ano, już odpowiadam:
1) w obu egzemplarzach mogą występować różnej wielkości transferporty – np. 2,5mm i 3mm.
2) w obu egzemplarzach skok tłoka może różnić się o centymetr
3) w obu egzemplarzach średnica cylindra może być minimalnie różna, przez co w jednej wiatrówce uszczelka tłoka będzie poruszała się z mniejszym oporem niż w drugiej
4) w obu egzemplarzach gładź cylindra może być inna – gładsza, bardziej szorstka, co również przełoży się na opory tarcia i kompresję
5) w obu przypadkach masa tłoków mogą się różnić o kilka gramów, co z kolei wpłynie na różnice V0
6) w obu wiatrówkach gwint w lufie może się różnić głębokością i gładzią bruzd (szorstko/gładko), co przełoży się na opory, jakie musi pokonać śrut, a tym samym – jego V0 będzie różna.Wiatrówki, nawet czołowych producentów, są produktami MASOWYMI, więc waga i wykonanie poszczególnych elementów nie są IDEALNE, są w pewnych określonych NORMACH. Waga tłoków w dwóch egzemplarzach wiatrówki różniąca się +-5g to nic nadzwyczajnego. A energetycznie to nawet +- 1,5J.
Tak samo średnica cylindrów, czy twardość uszczelki tłoka. To są pewne zmienne, przez co zestaw tuningowy w jednym egzemplarzu wygeneruje 16J, a w drugim 18J.
Waldemar „Hogan” Bromm
Dodam jeszcze że nawet te same sprężyny z tego samego drutu od tego samego producenta, mogą znacznie różnić się twardością.
Uszczelka tłoka, wystarczy płytsza lub głębsza warga i już jest różnica nie mówiąc o jej fi – czyli wymiarze zewnętrznym.
Podobnie ze smarowaniem, odrobinka więcej lub mnie a w energii jest kosmos.
Jest jeszcze jeden aspekt tej sprawy:
Zestaw gotowy to 40-70 pln
A cały przegląd z dorobieniem sprężyny to 250
No i? Co z tego wynika?
Mam rozumieć że mając Pro Sporta za 3K, mogę się spodziewać że będzie ponad limit? Kpina jakaś.
Te… panie kpina. Bardzo proszę bądź tak miły i wskaż gdzie tak zostało w tym tekście napisane to podyskutujemy merytoryznie a nie o kpinach.
A ja chcę stuningować swoją nówkę PCP Reximex Daystar RG 6,35 mm do 50 juli do rejestracji zgodnie z procedurą. Kto mi to może wykonać i za ile?